Uw gemiddelde verfbedrijf weet dat hun belangrijkste advertenties binnen de verfwinkel worden gedaan. Het verfkleurendisplay (of kleurenwiel) van een merk is het beste hulpmiddel om u naar hun verf te lokken. Hoe kan een verfbedrijf zijn eigen kleurenwiel gebruiken om u naar zijn merk te lokken? Het antwoord is eenvoudig… kleur. Eeuwenlang hebben adverteerders heldere, gedurfde kleuren gebruikt om de aandacht van klanten op hun merk te vestigen. De kracht van felle kleuren komt tot uiting in borden, logo’s en bijna elke vorm van commerciële marketing. Dit feit is algemeen bekend, en toch komt het voor veel mensen nog steeds als een verrassing dat verfbedrijven dezelfde tactieken gebruiken om uw aandacht te vestigen op hun lijn verfkleuren in elke bouwmarkt.
De voorbeeldkaart gebruiken om het kleurenwiel te verkopen
Natuurlijk zijn verfbedrijven een beetje stiekemer dan traditionele marketeers. Verfmerken weten dat wanneer u wordt geconfronteerd met een reeks verfdisplays (zoals in uw plaatselijke hardware- / woonwinkel), u waarschijnlijk uw aandacht richt op het kleurenwieldisplay dat het meest uw aandacht trekt. Omdat de marketeers van verfmerken de menselijke (of misschien ‘dierlijke’) aantrekkingskracht op felle kleuren begrijpen, weten ze hoe belangrijk het is om heldere, gedurfde kleuren op te nemen in de lijnen van hun schildersbedrijf alphen en deze centraal in hun uitstallingen te plaatsen. Dit is de beste manier om uw aandacht te vestigen op het kleurenwiel van een verfbedrijf.
Dus hoe bereikt een verfbedrijf deze kleurenhypnose van potentiële klanten? Nou, het begint met de voorbeeldkaart. Is het je ooit opgevallen dat de helderste, meest verzadigde kleurmonsterkaarten altijd de eerste rij zijn die je ziet in een verfdisplay? Nou, je raadt het al… verfbedrijven spelen met een geladen kaartspel (van voorbeeldkaarten, dat wil zeggen)!
Maar een nep-voorbeeldkaart is gelijk aan nep-verfkleuren
Natuurlijk is er niets mis met het stapelen van voorbeeldkaarten in de kleurencirkelweergave, zodat de meest aantrekkelijke kleuren het meest zichtbaar zijn. Het probleem doet zich voor omdat zoveel van die gedurfde, dramatische, “aantrekkelijke” kleuren in wezen nutteloos zijn als verfkleuren in uw huis!
Het is grappig, maar veel van de kleuren die een verfbedrijf in zijn lijn stopt, zouden er op geen enkele muur goed uitzien. De kleuren worden 100% gebruikt om uw aandacht te trekken wanneer u verfdisplays bekijkt. Mensen voelen zich hulpeloos aangetrokken tot felle kleuren; ze zijn veel opvallender en veel interessanter voor onze hersenen.
Helaas voelen mensen zich niet alleen meer aangetrokken tot de verfkleurenwielen vanwege deze kleuren, maar beginners zullen eerder een van deze heldere, verzadigde kleuren het aantrekkelijkst vinden en er uiteindelijk een kiezen als hun nieuwe verfkleur. Helaas zien die kleuren er om de meeste van de hierboven besproken redenen belachelijk uit als ze op muren zijn geschilderd.
Om eerlijk te zijn, wanneer fellere kleuren op kleinere oppervlakken worden geschilderd, zoals in een accentkleur, op een rand, op een gedeeltelijke muur, enz., zijn ze veel minder aanstootgevend dan wanneer ze een kamer bedekken. Maar de helderste kleuren op het scherm – met de minste hoeveelheid wit, zwart of grijs gemengd – werken zelden in deze toepassingen.